Nyttige oplysninger​

Sterilisation/kastration

HUND

Der kan være mange grunde til at vælge at kastrere/sterilisere sin hund – eller at lade være !

Der kan være tale om praktiske problemer f. eks. både tæve/hanhund i familien, eller sygdomsmæssige problemer (kryptorcisme hos hanhund, livmoderbetændelse hos hunhund).

Sterilisation
Hunde kan steriliseres allerede fra 6 mdr. alderen. Såfremt man steriliserer hunden før første løbetid, ellers evt. imellem 1. og 2. løbetid nedsætter man risikoen for mammaetumores (brystkræft). Ved tidlig sterilisation vil kroppens udvikling dog ændres. Nogle hunde kan få ”ulden” pels efter sterilisation. Skal sterilisation ske efter løbetid, anbefales det at vente til 3-4 måneder efter løbetiden.

Efter sterilisation bør man passe på med vægten – fodermængden skal i gennemsnit være 80 % af den tidligere fodermængde.

Vi anbefaler ikke p-sprøjter, da disse giver anledning til mammaetumores (brystkræft) og øger risikoen for livmoderbetændelse.

Kastration

Man kan kastrere hunden helt ned til 3-4 måneders alderen, men vi anbefaler, at man venter til omkring 9-12 måneders alderen. Tidlig kastration kan i nogle tilfælde afhjælpe problemer hos aggresssive hunde, men det er meget vigtigt, at man samtidig forsøger at afhjælpe adfærdsmæssige problemer via terapi. Tidlig kastration vil også bevirke ændringer i kroppens udvikling og ”ulden” pels. Pas også her på med vægten.

KAT

Sterilisation
Katte kan steriliseres fra 6 måneders alderen og når vægten er ca. 2 kg. Da katte kommer i løbetid fra sidst i januar, kan det være nødvendigt at give p-piller indtil katten er gammel nok/og stor nok til sterilisation.

En hunkat der har født – og som ikke ønskes drægtig igen, skal enten holdes inde, eller også påbegynde p-piller i den første uge efter fødsel, ellers er der risiko for en ny drægtighed. Sterilisationen kan foretages, når killingerne er fravænnet.

P-piller anbefales generelt ikke – og i så fald kun i kortere tid – de giver anledning til mammaetumores (brystkræft) og livmoderbetændelse.

Kastration
Katte kan kastreres fra 6 mdr. alderen og når vægten er 2 kg. Man bør dog være opmærksom på, at en hankat ofte vil begynde at strejfe sidst i januar, selv om den ikke er så gammel.

Både hos hun- og hankat bør man være opmærksom på nedsat foderbehov efter neutralisation.

Vi anbefaler, at man i forbindelse med neutraliseringen får øremærket (evt. chipset) og vaccineret sin kat, såfremt dette ikke allerede er sket.

Bindslev Dyrehospital
Vesterå 20
9881 Bindslev
Bindslev (+45) 98 93 88 99

Email: info@bindslevdyrehospital.dk

Bindslev Dyrehospital
Østre Strandvej 25A
9990 Skagen
Skagen (+45) 98 44 64 00

Email: info@bindslevdyrehospital.dk

​Følg os på Facebook, og læs seneste nyt.

​Find os på kortet, eller under kontakt