Nyttige oplysninger​

Vaccination/chipsning

Når vi vaccinerer hunde og katte er det for at undgå en række smitsomme sygdomme.

Hvalpe vaccineres i 8 og 12 ugers alderen. (basisvaccination) - Herefter årlig revaccination

Hvalpen er da beskyttet imod hundesyge, parvovirus, hepatitis (leverbetændelse), parainfluenza (kennelhoste - virus) og leptospirose.

Ved ophold i kennel el. lign. anbefaler vi desuden vaccination mod bordetella (kennelhoste – bakterie)

Killinger vaccineres i 12 og 16 ugers alderen. (basisvaccination) - Herefter årlig revaccination

Katten bliver vaccineret mod kattesyge, katteinfluenza, clamydia, calicivirus og leukæmi.

Rabies vaccination - som er påkrævet ved udlandsrejser - indgår ikke i det normale vaccinationsprogram. Der kan tidligst vaccineres ved 12 ugers alderen.  www.fvst.dk.

MÆRKNING HUNDE

Man kan chip-mærke. Mærkningen registreres i hunderegisteret.

Chipsen er en lille cylinder med en entydig kode, som skydes ind under nakkehuden med en kanyle. Øre/lysketatovering er en tatovering – ligeledes med en entydig kode.

• Mærkningen vil oftest være foretaget hos opdrætter, og i dag er de fleste hunde chipset. Hos os anvender vi også normalt chipsning som mærkning. Man skal også være opmærksom på, at fra sommeren 2011 kræves der chipsning som mærkning, såfremt man skal rejse udenlands med hunden. Er hunden ikke chipset fra opdrætter, påhviler dette den nye ejer.

HUSK: ved flytning/overgivelse til ny ejer – meld det til hunderegisteret.

MÆRKNING KATTE

Katte kan ligesom hunde både chipses og øretatoveres. Der findes endnu ingen lovgivning som kræver katte mærket – men vi syntes det er en rigtig god ide. Katte kan registreres i katteregisteret.

Kattene bliver oftest øretatoveret (mange racekatte chipses dog). Øretatoveringen foretages ofte i forbindelse med neutralisationen. En øretatovering betyder større chancer for at en bortløben/tilskadekommen kat kan kobles sammen med sin ejer – og at vi, hvis vi får katten tilskadekommet ind – kan tage beslutningen om behandling contra aflivning i fællesskab med ejeren – og ikke står alene med beslutningen.

HUSK: ved flytning/overdragelse til ny ejer – meld det til katteregisteret.

Bindslev Dyrehospital
Vesterå 20
9881 Bindslev
Bindslev (+45) 98 93 88 99

Email: info@bindslevdyrehospital.dk

Bindslev Dyrehospital
Østre Strandvej 25A
9990 Skagen
Skagen (+45) 98 44 64 00

Email: info@bindslevdyrehospital.dk

​Følg os på Facebook, og læs seneste nyt.

​Find os på kortet, eller under kontakt